ببینید | محور فیلادلفیا چیست و چه اهمیتی دارد؟!

نوار مرزی باریک بین مصر و باریکه غزه، معروف به «فیلادلفیا»، اخیرا بسیار مورد توجه و اهمیت قرار گرفته است.
کد خبر: ۱۴۷۲۱۸۲

ببینید | محور فیلادلفیا چیست و چه اهمیتی دارد؟!

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از محور فیلادلفیا یا محور صلاح الدین یک نوار مرزی داخل باریکه غزه است که به فاصله ۱۴ کیلومتراز گذرگاه کرم ابوسالم تا دریای مدیترانه امتداد دارد.

رژیم صهیونیستی در سال ۲۰۰۵ هنگام عقب‌نشینی از باریکه غزه، توافقنامه‌ای با مصر امضا کرد؛ طبق این توافقنامه، نیرو‌های مصری برای مبارزه با قاچاق و عناصر مسلح می‌توانند در منطقه مرزی مستقر شوند.
بخش فلسطینی محور فیلادلفیا در آن زمان در کنترل تشکیلات خودگردان بود تا آنکه در سال ۲۰۰۷ جنبش حماس اداره باریکه غزه را به عهده گرفت.
تعداد بازدید : 0
 
محور فیلادلفیا امروز یکی از مسائل مورداختلاف در مذاکرات آتش‌بس میان رژیم صهیونیستی و جنبش است.
رژیم صهیونیستی در ماه می‌هنگام یورش به رفح در جنوب باریکه غزه، محور فیلادلفیا را تحت اشغال خود درآورد. نتانیاهو از عقب‌نشینی از این منطقه خودداری می‌کند و ادعا دارد که قاچاق سلاح برای جنبش حماس از محور فیلادلفیا صورت می‌گیرد.
مصر، اما تاکید می‌کند که «اسرائیل» باید از محور فیلادلفیا عقب‌نشینی کند و جنبش حماس نیز خواستار عقب‌نشنیی کامل نظامیان صهیونیستی از باریکه غزه است.
«اسحاق بریک» ژنرال بازنشسته ارتش صهیونیستی ادعا‌های نتانیاهو درباره محور فیلادلفیا را تکذیب کرد و گفت این ادعا‌ها یک نیرنگ است و هدف از آن فریب افکار عمومی است.
تحلیلگران بر این عقیده‌اند که نتانیاهو بجز ادامه جنگ و اشغال باریکه غزه، هیچ نقشه‌ای برای مرحله پساجنگ ندارد. از این رو از محور فیلادلفیا به عنوان دستاویزی برای ادامه دادن به حیات سیاسی خود و جلوگیری از سقوط کابینه‌اش استفاده می‌کند.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها